Liikenne ja viestintäministeriö on Anne Bernerin (kesk.) johdolla toteuttamassa Sipilän hallitusohjelmaa mm. normienpurkutalkoilla ja yksityistämisillä. Valtion omistaman VR:n toimintaan kohdistetut toimet ovat uudistuksia, jotka muuttavat merkittävällä tavalla haja-asutusalueiden asukkaiden matkustustapoihin.
Markkinatalouden näkökulmasta kannattamattomien asemien lakkauttaminen on toki ”oikea” ratkaisu, mutta ovatko nämä ratkaisut kuitenkaan ”järkeviä”? Huonoimmassa tapauksessa kuntalaisten on matkattava lähimmälle toiminnassa olevalle rautatieasemalle ensiksi autolla yli 40 kilometriä, mikä pidentää ajallisesti matkustamiseen tarvittavaa aikaa. Lisäksi kaikilla ei ole autoa tai varaa autolla kulkemiseen, mikä voi muodostua ongelmaksi pitkällä aikavälillä.
Liikenneministeri Bernerin toiminta on linjassa oikeistolais- ja markkinahenkisen hallitusohjelman kanssa, mutta kuten yllä on todettu, niin kolikolla on kaksi puolta. Kannuksen tapauksessa VR on lakkauttanut asemaltamme muutaman yhteyden syksyllä 2015. Nyt toukokuussa 2016 myös iltapäivän junayhteyksiä on karsittu Pohjanmaan radalla. Rautatieaseman ympäristö on vastikään remontoitu, joten pessimistinen kysymys kuuluu: milloin Kannuksesta loppuvat junayhteydet?
Kannuksen päättäjien on toimittava junayhteyksien säilymisen puolesta rautatieasemallamme. Kaupunginhallituksen sekä kaupunginjohtajan tulisi aloittaa ajoissa neuvottelut Liikenneviraston ja VR:n kanssa, ettei liikennöinti Kannuksen asemalla pääty yllätyksenomaisesti seuraavien vuosien aikana. VR tarkastanee asiaa kannattavuuskysymyksenä (eli onko paikkakunnaltamme tarpeeksi maksavia asiakkaita junan kyytiin). Kannuksen kaupungin on tuotava esille positiivisia syitä, miksi junayhteyksien karsintaa ei saisi enää tehdä ja ajettava kuntalaisten etua tässä asiassa.
Junayhteyksien säilyminen Kannuksen rautatieasemalla vaatii jatkuvaa oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta VR:n ja Liikenneviraston suuntaan. Hyvänä esimerkkinä muualla tapahtuneesta oma-aloitteisuudesta kertoo Kempeleen kunnan neuvottelema päätös vuodelta 2013. Junat pysähtyvät Kempeleessä kesäkuusta 2016 alkaen ja tämä ratkaisu saatiin Kempeleen kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen yksimielisellä päätöksellä neuvotella asiasta vastaavien tahojen kanssa. Keskustelujen jälkeen molemmat osapuolet (Kempeleen kunta ja Liikennevirasto/VR) saivat molempia osapuolia tyydyttävän ratkaisun, minkä ansiosta junat pysähtyvät Kempeleessä, vaikka Oulun rautatieasemalle olisi vain 15km matka autolla.
Pidetään siis yhdessä huoli paikkakuntamme junayhteyksien säilymisen puolesta. On hyvä asia, että meillä on täällä ”susirajalla” oma rautatieasema, joka on sekä kannuslaisten että lähikuntien asukkaiden käytössä. Kokkolasta voi toki nousta junaan, mutta hyvät julkiset yhteydet myös täällä Kannuksessa, takaavat myös elinvoimaisemman kunnan säilymisen.
Manolis Huuki, valtiotieteiden ylioppilas
Kirjoitus on julkaistu 26.5.2016 ilmestyneessä Lestijoki-lehdessä