Kokoomusnuorten maataloustukien kannanotto ei ota huomioon huoltovarmuus- ja omavaraisuuskysymystä

Maaseudun Tulevaisuus uutisoi 18.10.2017 Kokoomusnuorten kannanotosta, jossa arvosteltiin hallituksen lisätalousarvioesitystä viljelijöiden tukemiseksi huonon sadon takia. Kannanotto on kirjoitettu poliittisten nuorisojärjestöjen toimintakulttuurin tyylisesti: hyvin räväkästi jotain aihetta arvostellen, mutta ilman todellista sisältöä tai ratkaisuehdotusta.
Aktiivisena kokoomusnuorena en voi seistä tämän kannanoton takana, koska siinä ei ole huomioitu huoltovarmuuteen ja omavaraisuuteen liittyviä näkökulmia. Liittomme tulisi käsittää maanviljelys Suomelle tärkeäksi alkutuotannon alaksi. Pieni historianpäivitys olisi myös tarpeellista pitää mielessä: nälkävuosina ja Suomen sisällissodan aikana maamme ei ollut mm. viljan osalta omavarainen. Kansalaiset siis näkivät nälkää ja näiden tapahtumien yhteydessä oli myös levottomuuksia. Omavaraisuus maataloustuotannossa on siis rauhan ja täydellä vatsalla työskentelevän kansan takuu.
On helppoa saada alkutuotanto polvilleen, mutta vaikea perustaa tätä toimialaa uudestaan. Kuten eräs maata viljelevä tuttavapariskunta sanoi jo vuosia sitten, on maatilan pitäminen nykyään ”elinkautinen” ja vaivoin arvostettu ammatti, vaikka maanviljelyn taustamerkitys on suuri pienelle kansalle. Lisäksi liittoani vaivaa asioiden liiallinen taloudellinen katsantokanta. Omakohtaisesti näen subventoinnissa tiettyjä ristiriitaisuuksia. Kuitenkin olen lopulta taloudellisen tuen kannalla jo pelkästään siitä syystä, että kyseessä on laaja kysymys, mikä käsittää niin huoltovarmuuteen ja omavaraisuuteen liittyvät aihekokonaisuudet – meillä ei ole varaa luottaa ulkomailta tulevaan viljaan mahdollisessa kriisitilanteessa.
Kokoomusnuorten kannanotto tulisi nähdä yleisellä tasolla tietynlaisena keskustelunavauksena siitä, mitä tai keitä valtion tulisi tukea erilaisissa tilanteissa. Kärjekäs kannanotto ilman ratkaisuvaihtoehtoja ei kuitenkaan edistä keskustelua. Kannustan omaa liittoani siis perustelemaan kantansa, miksi maanviljelyksen tukeminen pitäisi lopettaa. Ei pelkästään talouslukuja tuijottaen, vaan laaja-alaisesti tarkastelemalla.

Manolis Huuki, valtiotieteiden ylioppilas
Pohjanmaan Kokoomusnuoret, Kannus